Košík je prázdný
Sportovní a závodní dvoumístný letoun Monocoupe se v postupně zdokonalovaném provedení vyráběl od roku 1927 až do počátku 50. let. V průběhu času dostávaly sériové Monocoupe silnější pohonné jednotky, původně nekryté hvězdicové motory dostaly nejprve aerodynamický kryt Townend a posléze elegantní NACA s typickými "boulemi" kryjícími vahadla ventilů - toto provedení představuje i naše stavebnice. Monocoupe sloužily jako spojovací i v americkém letectvu, celkem jich bylo postaveno 890, z nichž asi 30 létá dodnes. Mnozí je považují za nejlepší "sporťák" všech dob.
Stavebnice volně létající polomakety amerického sportovního letadla určená pro pohon gumovým svazkem, další úspěšný soutěžní model Toma Starcka ze 70. let. Model je klasické celobalsové konstrukce v rozsypu s předseknutými a zčásti také laserem vyřezávanými dřevěnými díly, a plastovými díly zhotovenými vstřikovým lisováním. Vzhledem k poněkud složitějším tvarům a celkově "většímu množství stavby" je Monocoupe vhodné pro stavitele, kteří již nějakou minimaketu postavili.
Trup je konstruován typickou minimaketářskou technologií ze dvou bočnic lepených z balsových podélníků a příček přímo na plánu, které později přepážkami a příčkami spojíte a vytvoříte prostorovou konstrukci. Množství podélníků potom umožní přesvědčivě napodobit zaoblené tvary skutečného stroje. Křídlo je klasické konstrukce z laserem vyřezávaných žeber a nosníků, ocasní plochy lsou deskové lepené z balsových nosníků.
Monocoupe je také vhodné pro konverzi na miniaturní RC model s elektrickým pohonem - ačkoliv stavební plán tuto variantu nenabízí, pro zkušenějšího modeláře a pilota by to neměl být velký problém např. s využitím miniaturního střídavého motoru, jako je náš RAY C1826/31.
Stavebnice obsahuje: balsové předseknuté a laserem vyřezávané díly, balsové nosníky, plastovou vrtuli s hřídelí, gumový svazek, plastová kola, čirou fólii na "zasklení" kabiny, ocelovou strunu na podvozek a další drobné díly, potahový papír, aršík samolepících obtisků, stavební plán.
Tip pro stavbu: Předseknuté díly NEVYLAMUJTE! Prkénko otočte, položte na pracovní desku a lehce přebruste jemným brusným papírem (č. 220 nebo jemnější). Díly je potom možné snadněji oddělit; pokud by stále byly některými vlákny dřeva "vázány" k prkénku, opatrně díl oddělte ostrým modelářským nožem (vhodný je např. nůž Excel č.1 s čepelí č.11).
Ošetřování gumového svazku: Novou gumu opatrně vyperte v mýdlové vodě a nechejte uschnout. Poté ji namažte ricínovým olejem (prodává se v lékárnách) nebo silikonovou vazelínou na mazání rybářských vlasců (dostanete v prodejnách rybářských potřeb). Po létání svazek s modelu sejměte a uchovávejte jej v uzavřeném plastovém sáčku. Namazaný gumový svazek se odvíjí plynuleji a s menším třením - dává vyšší výkon a déle vydrží. Nový svazek je také vhodné nejprve zaběhnout - pro první 2-3 lety natáčejte jenom 80-100 otáček, teprve poté může bezpečně natáčet více.
Rozpětí [mm] | 600 |
Délka [mm] | 405 |
Ovládané funkce | Žádné |
Stavební náročnost | S1 |
Náročnost pilotáže | P0 |
Košík je prázdný